rorosire2018.reismee.nl

Dag 2 – 26 Juli – Bangkok en het goud van Roan

Lekker geslapen vannacht, kort, maar relaxed. We maken ons als vroeg op voor een lange dag. Want wat doe je als je in Bangkok bent ? Natuurlijk … Fietsen met Co van Kessel. Een begrip voor de Nederlandse toerist. We hebben vooraf geboekt vanuit Nederland en we gaan voor de “Full Monty”, all included. Nog wel even een taxi regelen door het altijd drukke Bangkok, we worden geadviseerd wat speling te nemen. Hoe ze het doen weten we niet, maar toch staan wij in no-time bij Co op de stoep. Dus nog even tijd voor een ontbijtje bij de Subway. Overigens een heel plezierige rit. Onze chauffeur praat honderduit en heeft de grootste schik en een aanstekelijke lach.

Na onze aanmelding gaan we al snel on route. Kunnen kiezen tussen een stadsfiets of een mountain bike. Ik heb weinig keus. Ergens achter uit de schuur komt een zwart model. De rest rijdt allemaal op geel. Ik weet niet waarom. We manoeuvreren al snel door de smalle steegjes van China Town. Even denk ik dat we op een filmset zijn beland en dat elk moment James Bond de hoek om komt zijlen in een achtervolging. Hier wordt echt van alles verkocht. Groenten, fruit, vlees, vis en kip. En het krijgt gretig aftrek, dit ligt vanavond weer gewoon op je bord.

We fietsen verder richting het treinstation Hua Lamphong waar we met fiets en al aan boord gaan. Deze trein wordt ook gebruikt door de mensen van buiten de stad en het is een ware belevenis. We zitten verspreid tussen de uiterst vriendelijke lokale bevolking, die allemaal al snel in de ruststand gaan. Met andere woorden, de man tegenover mij knikt nog even vriendelijk om vervolgens een tukkie te gaan doen. Ik twijfel nog even of ik zijn voorbeeld zal doen volgen, maar er is teveel te zien. Ook armoe, dat dan weer wel.

Als we buiten de stadgrenzen van Bangkok verkeren en de trein achter ons laten fietsen we langs de vele kanalen die deze omgeving heeft. Soms is het uiterst smal, links en rechts water. Nu zijn wij als Nederlanders gelukkig geoefende fietsers, maar spannend is het soms best wel. Roan, onze jongste telg in het gezelschap, heeft er geen moeite mee, moeder Vanessa meer. Net zo makkelijk peddelt hij mee.

Na een lekker lunch vervolgen wij onze weg. Hoewel wij, familie de Rooij, dit eerder hebben gedaan, is het toch weer een hele belevenis. Anders dan de vorige keer. Kan ook door het gezelschap komen. Het bezoek van de tempel is goud waard. Althans onbedoeld. In deze tempel is het gebruikelijk om goudsnippers op de Boeddha’s te plakken, ter genezing van eventuele kwalen. Ook wij krijgen de kans. Ik plak er ééntje op een rechter enkel, baadt het niet dan schaadt het niet, wat die van mij doet soms verrot veel pijn. Roan plakt het ergens op een rechterschouder. Om daar bij te komen moet je wel een beetje steunen. Maar dat moet je niet doen met zweterige handen. Een (andere) hand vol met goudsnippers is het gevolg. We hebben ze netjes terug geplakt. Nu wel hopen op de juiste plek.

We laten de fietsen achter en nemen vervolgens een lokale bus, de trein en de metro terug naar ons hotel. Even opfrissen, wat drinken, en door …..

We komen niet ver, vinden al snel een restaurantje op de hoek. Geen airco, TL verlichting, geen andere gasten. Toch doen we het ervoor, we zorgen voor de dag- zo niet de weekomzet. Blije gezichten en heerlijk gegeten. Dit is Azië, Dit is Thailand, Dit is Bangkok.

We sluiten de dag af met een lekkere voetmassage. Moeten wel even opsplitsten, maar de ervaring is super. Morgen gaan we verder, Kanchanaburi … of meer bekend .. The Bridge over the River Kwai.

Dag 1 – 25 Juli – Aankomst in Bangkok

Een lange reis, kan niets anders zeggen. Vliegen vanaf Düsseldorf is prima, maar als je vlakbij Schiphol woont is dat toch wel een dingetje. Toch is het de moeite waard vanwege de goedkopere ticketprijzen, zeker als je met zo velen bent als dit keer. Jacco en Vanessa met de kinderen reizen met ons mee, of wij met hen, het is maar net hoe je het bekijkt. We vetrekken met wat vertraging van Düsseldorf en hebben een tussenstop op Dubai. Emirates is een prima luchtvaartmaatschappij en we zetten veilig voet aan de grond in het klamme Bangkok. Een taxi brengt ons door het drukke verkeer naar het hotel Pantip Suites. Onderweg zien we weer het onderscheid tussen luxe en de minder bedeelden. Hoogbouw en Bouwvallen. Bangkok is een wereldstad met ca. 10 miljoen inwoners die altijd en allemaal net tegelijk een andere kant op willen. De drukte went echter snel en het gekrioel, het geluid en de geur, het begint zelf als “lekker” aan te voelen.

Na aankomst nemen we even een break bij het zwembad, althans de kinderen. Wij genieten van de koelte en een verfrissing op het terras. Niet te lang blijven zitten, anders slaat de vermoeidheid alsnog toe, Moeten snel in het ritme komen, het scheelt 5 uur met de tijd in Rotterdam. We doen nog even snel wat boodschappen bij 7Eleven, douchen en dan de buurt verkennen. Op zoek naar een restaurant. We zien genoeg lokale “buiten” restaurantjes, maar het begint een beetje te druppelen, en er is niet overal plaats voor negen, dus we besluiten ergens binnen te gaan zitten. Thai food is altijd lekker en al doet de naam Brother’s Bar dat niet vermoeden, is dat het enige wat er te krijgen valt. Tel daarbij op dat we het 3x moeten uitleggen wat we graag willen eten, uiteindelijk komt het altijd goed, is dit gewoon genieten. We hebben ook nog live muziek vanavond van een duo wat achteraf eigenlijk best aardig klonk. Het niveau karaoke ver voorbij zeg maar. We doen ons tegoed aan de lekkernijen en wandelen op ons gemak terug. Om nog even verrast te worden door de op de heenweg al gesignaleerde ratten. Ook dat hoort er bij.

Morgen vroeg op, dan gaat het echt beginnen, we gaan fietsen.

Are you ready for your upcoming trip in 5 days?

Maar natuurlijk. Natuurlijk zijn we er klaar voor. Althans, dat hoop ik. Moet nog wel wat geregeld worden, is het niet hier, dan straks ter plaatse. Dinsdag vertrekken we. Bestemming Thailand en Laos. Weer Azië zullen jullie denken? Ja, het is niet anders, we zijn er gewoon nog niet klaar mee, zo simpel is het. Sil is net terug van een vakantie in Griekenland maar gaat toch lekker mee. Mooi dat we deze trip als gezin weer met elkaar gaan maken, een bonus jaar. Genoeg te zien, genoeg te beleven en vooral goed vertoeven.

We gaan dit keer overigens niet alleen. Jacco, Vanessa en de kids zijn ook van de partij. Ergens eind vorig jaar, spontaan idee, zullen we samen gaan? Tickets geboekt en de rest zelf geregeld. We trekken de 1e week met elkaar op, hebben daarna beiden onze eigen plannen, splitsen dus halverwege om elkaar later weer te zien.

We tellen af .. nog 5 dagen ….