rorosire2018.reismee.nl

Dag 11 – 4 Augustus – naar Luang Prabang

Ik ben verliefd. Wij zijn verliefd. Luang Prabang. Wat een plek. Nooit meer weg. Althans, niet voor de komende 3 dagen. Genieten met een grote “G”.

Vanochtend. Sil heeft goed geslapen en even bij getankt, die is er weer bij. Kan weer mee. We hebben van Pakbeng weinig gezien. Een nachtje in de airco, schoon bed en schoon toilet heeft hem zienderogen goed gedaan. De wekker staat vroeg. Vanaf ons balkon kijken we uit over de Mekong rivier. Aan de overkant zien we een dagelijks ritueel. Olifanten die van een bad komen genieten. Ze hebben er duidelijk pret in, het getrompetter is van verre te horen. We aanschouwen het op een afstandje, serene rust verder.

Na het ontbijt vertrekken we weer. Terug naar de slowboat voor nog eens een tocht van 7 uur. Bestemming Luang Prabang. Een aanrader als je van varen houdt, voor ons eerlijk gezegd teveel van het goede. Natuurlijk is de natuur supermooi, de dorpjes, of moet ik meer spreken over nederzettingen, erg primitief. De plaatselijke bevolking interessant. Hoe kan je zo leven? Vanwege het hoge water in de Mekong is het soms best een hels karwei om van of aan land te gaan. Bij elke stop gaan er wel mensen van of aan boord. Volgepakt met spullen die op de diverse markten zijn gekocht. Voor het thuisfront. We verdrijven de tijd met een beetje hangen, lezen, om je heen kijken, helemaal niets doen en een spelletje kaarten. Toch ook wel “quality time” zo met z’n vieren. En ook dit jaar is er niets veranderd, Rosanja wint, alsof het een uitgemaakte zaak is. Vertel eens wat nieuws.

Rond 16:00 uur komen we aan in Luang Prabang. Bij het van boord gaan stoot de Nederlandse man, reizend met zijn gezin, zijn kop. Het bloed gutst er aan alle kanten uit. We helpen hen van boord en die kan direct door naar een dokter. Heeft wel wat hechtingen nodig. Ik ga nog maar wat verder door de knieën. Het zal je gebeuren.

Ons hotel zit in hartje centrum, bij zowel de foodmarkt (in de ochtend) en de avondmarkt. De tuktuk brengt ons van de kade naar het hotel. Althans in de buurt, de rest mogen we lopen. Hotel personeel is uiterst vriendelijk en we hebben een family room, wel zo gezellig. We besluiten om de koffers de koffers te laten en er direct op uit te trekken. Er is zoveel te zien.

Franse invloeden, oude tempels, de markten, leuke restaurants. De sfeer is super en dat voelt als heel erg welkom.

Inmiddels terug in ons hotel, het loopt tegen middernacht. Even alles op ons laten inwerken. Teveel te zien, teveel te doen. Verliefd ja, morgen verder op ontdekkingsreis.

En het verslag uit Chiang Mia van Jacco, Vanessa en de kinderen.

Gisteravond hadden we ons bij de receptie ingeschreven om in de ochtend opgehaald te worden om met hun pendelbus afgezet te worden op de door ons gewenste plek in het centrum van Chiang Mai. We hadden in onze reisgids namelijk een wandelingetje gevonden, zo'n 4 km, om door het hart van de stad te gaan. Na ons (zoete) ontbijt, werden we keurig op tijd opgehaald en afgezet bij ons startpunt, bij de bedrijvige Worowatmarkt. Tig dezelfde stalletjes met verse zeevruchten, gekleurd fruit, kleding, speelgoed en andere spullen.

Na wat gepuzzel, vervolgde we onze weg richting diverse traditionele tempels op onze route (Kuan U-tempel, Wat Saen Fang, Wat Chedowan). De route geeft ons een mooie verkenning van het vredige Chiang Mai, tot de drukte van de stad (Tapea Road, Mun Muang Road). We eindigen onze wandeling, zoals ook beschreven, bij het beroemdste tempelcomplex Wat Phra Sing. Na deze bezichtiging, belde we met onze “huistelefoon” van ons hotel/villa, om opgehaald te worden door hun taxiservice. Perfecte service!

Eenmaal weer op onze plek aangekomen, hebben we geluncht en konden we ons opmaken voor ons volgende trip: de TIJGERS. Met onze stoere terreinwagen, zouden we rijden naar Tiger Kingdom. Onze Freek, Roan, kon niet wachten om zijn vrienden te zien en te aaien. Na zo'n 20 minuten rijden kwamen we aan op een mooie locatie. Op voorhand wel een beetje dubbel gevoel, gekooide dieren welke gebruikt worden voor commerciële activiteiten, maar het ook kunnen bewonderen van deze prachtige beesten. Moet zeggen, absoluut geen spijt, geweldige ervaring! Verzorgers zijn zeer begaan met hun dieren, hun leefomgeving is ruim opgezet en dieren bepalen welke foto’s genomen kunnen worden met ons. Niet alleen onze Freek was erg onder de indruk! Na al onze indrukken van vandaag, eindigen we de middag, relaxed. Meiden nemen massage en de rest gaat chillen op hun telefoon, nintendo of bedje aan de oever.

We hebben contact gehouden met Leo, welke dit weekend ook in de stad zou zijn en afgesproken om vanavond gezamenlijk wat te gaan eten. We laten ons verrassen, want hij bepaalt de locatie waar we gaan eten. Hij haalt ons op en zegt dat hij gereserveerd heeft voor tentje buiten de stad, lokaal, maar met live muziek. Inderdaad, net buiten de stad, van de weg af niet meteen te zien. Maar eenmaal de afrit genomen, komen de neon lichtjes ons tegemoet. Na geparkeerd te hebben, staat een vriendelijke dame ons al op te wachten. Bij de entree staat zelfs een bord met de naam van Leo als gast opgenomen. We worden begeleid naar onze tafel welke zicht geeft op de live band. Deze speelt gedurende de avond (met Thaise Elvis Costello op gitaar) luidruchtig hun gezellige versie van diverse nummers in hun eigen taal. Het eten is ook nu weer prima, dus de muziek is een gegeven verder. Met Leo bespreken we naast de menukaart, oa ook de verschillen tussen arm/rijk en het westen/oosten.

Het was een mooie afsluiting van onze 2e dag in Chiang Mai met Leo weer als een goede gastheer.