rorosire2018.reismee.nl

Dag 10 – 3 Augustus – Slow Boat in Laos

We gaan vandaag het avontuur tegemoet. Het bezoek bij Leo was erg leuk, maar nu gaan we het onbekende ervaren. Laos. Nieuw land, nieuwe kansen. We hebben afgelopen nacht vlakbij de grens geslapen. Vandaag zullen we “cross border” gaan.

Toch een tegenvaller deze ochtend. Sil blijkt ziek. Last van zijn maag en alles komt er uit. Wat gaan we doen? We hebben eigenlijk geen andere keuze dan verder te reizen. Dat is wel het risico bij rond trekken zoals wij dat doen. Sil herpakt zich een beetje. De taxi brengt ons naar de grens.Eerst de formaliteiten aan de Thaise kant, dan de Friendship brug over de Mekong over steken en vervolgens het visa regelen aan de andere kant. Pasfotomee, USD 35 per persoon betalen en een mooie stikker in je paspoort. Het is slechts een formaliteit. Vriendelijke mensen ook hier.

Van de grens worden we tezamen met een aantal backpackers naar de slowboat gebracht. Wij zijn de enige die reizen met onze Samsonite koffers. Soms handig, soms wat minder. De slowboat is een goedkope manier van reizen.We zakken de Mekong River af naar Pakbeng om morgen verder te reizen naar LuangPrabang. Onderweg zullen we diverse dorpjes aan doen omdat ook de lokale bevolking op deze manier reist.

Ik schrijf mijn eerste stukje op de boot. We zijn inmiddels 3 uur onderweg, op de helft voor vandaag. Sil heeft geslapen en trekt weer een beetje bij. Maag is leeg, nu goed blijven drinken. Ik schrijf vanavond verder.

Inmiddels gearriveerd in Pakbeng. Ervaring leert dat je jezelf af en toe even moet verwennen. Pakbeng staat bekend van de vele goedkope guesthouses, maar er was ook één superresort … en daar zitten wij, voorafgeboekt vanuit Nederland. Uitzicht over Mekong, restaurant met een Franse chef.. maar vooral .. lekkere douche, fijne bedden en een airco. Sil slaapt, die heeft het lastig vandaag. Even bijtanken en morgen weer door. ’t Is kut, maarkan gebeuren. Hoort er bij.

Onderweg genoten van het fraaie landschap, het harde werkenvan de landbouwers in de bergen, de dorpjes en de lokale bevolking bij ons op de boot. Wat hebben wij een goed leven. Maar mensen lijken gelukkig met wat zehebben, weten misschien niet anders. Leef je leven.

We blijven vanavond in het resort, dinner included. Even alles op standje rustig nu … Morgen weer door met de boot naar Luang Prabang,daar zullen we wat langer blijven.

En hoe verging het Jacco, Vanessa en de kinderen ?

Vandaag gaan we rond 8 uur op om te ontbijten en om half 10te vertrekken vanaf het resort om de reis naar Chiang Mai te maken. Onderweg makenwe nog even een tussenstop bij een leuk koffiehuisje met een mooiuitzicht over de rijstvelden, waar mensen druk bezig waren. Ook pakken we nogeen stukje offroad (wegwerkzaamheden) mee, waar Jacco zich even helemaal kanuitleven met zijn tereinwagen. De vrouwen vonden dit iets minder leuk...Eenmaal aangekomen bij het volgende resort worden we goed geholpen door de damesvan de receptie. ‘s Middags doen we rustig aan in de tuin aan de rivier dePing. Zelfs nog even in de kano gestapt. Net terug van ‘Huan Soontaree’, opaanraden van de receptie daar gegeten. Was heerlijk! Zo allemaal richting bed,na een spelletje kaarten. Morgen richting de tijgers. We zijn benieuwd...

Esther

Ik heb genoten van je bericht. Jammer dat Sil niet lekker was hopen dat dat morgen weer beter gaat.

Odin

Recht zo die gaat guys....keep on! ???

Odin

Beterschap Sil!?

Agnes

Zo .. weer even bijgelezen ... leuk allemaal hoor ... hopelijk is Sil snel weer de oude ... geniet heerlijk he ...

henk

Dit is echt genieten!!! Sil veel beterschap en rustig aan !!! Gr. Henk en car jeffrey en tugba

Marjoke

Beterschap met Sil, en wat een mooie verhalen. Wat leuk dat we nu 2 verhalen kunnen lezen, genieten voor jullie maar ook voor ons