rorosire2018.reismee.nl

Dag 9 – 2 Augustus – Wat Rong Khun

Vandaag alweer onze laatste dag in Chiang Rai. Vanavond trekken we weer verder.

Leo haalt mij op en we gaan even langs de Makro. Inkopen doen voor Da Vinci, het restaurant. Leo kan vandaag niet met ons mee, er moet gewerkt worden. Ik drop hem bij de zaak af en heb daarna de beschikking over zijn auto. Extra elementje, niet alleen rechts zitten en links rijden, maar nu geen automaat maar een 5-bak hand geschakeld. ’t Gaat goed. Ik rij terug naar ons resort en haal Rosanja, Sil en Renée op. Jacco en Vanessa zijn al op pad en we zien elkaar bij de Wat Rong Khun.

Eén van de bezienswaardigheden in Chiang Rai is de Wat Rong Khun, een witte tempel, gebouwd door een Thaise kunstenaar die vanaf 1997 het vervallen complex nieuw leven in blaast. De witte tempel toont het pad naar de hemel. En daar kom je, volgens de Boeddhistische leer, door je te focussen op de geest en af te zien van wereldse verleidingen, verlangens en hebzucht. Wel, van dat laatste hebben wij niet zo’n last van, maar de rest .. tsjaa .. leef je leven.

De tempel is overigens in mei 2014 getroffen door een zware aardbeving waarna veel schade is ontstaan. Herstelwerkzaamheden waren het gevolg, maar de binnenkant is erg origineel, we zien diverse film-, strip en muziek persoonlijkheden, waaronder Elvis en Michael Jackson, die voor het ‘wereldse’ moeten door gaan. Verfrissend tussen alle (eeuwen) oude tempels.

Na ons bezoek nemen we afscheid van Jacco en Vanessa. Zij zullen morgen terug gaan naar Chiang Mai en wij gaan de grens over naar Laos. Volgende week zullen we elkaar weer zien in het zuiden van Thailand.

Leo brengt ons naar Chiang Khong, een grensplaats aan de Mekong rivier. We kunnen Laos aan de overkant zien liggen. Ons resort van vandaag is goedkoop, we betalen €200 BTH voor een kamer, dat is omgerekend €5. Dan wel twee keer he … haha. En weet je, wat verwacht je dan ? Wel, het ontvangst is zeer hartelijk, de dame in kwestie moet wel eerst even wakker worden, maar daarna is het alleen maar lachen. Kunnen daar alles regelen, ook de boot voor morgen. Gelijk maar gedaan. De kamer is prima, goede bedden, klamboe en een ventilator. Toilet en Douche op de gang. Prima voor één nacht.

Na een prima diner in een lokaal restaurant aan de rivier waar we nog even van (brabantse) gezelligheid van Leo genieten, gaan we op zoek naar een (voet) massage salon. We vinden er één en al snel worden er een aantal dames opgetrommeld. Ëén dame in kwestie komt rechtstreeks uit de kroeg. Met de pakkende woorden “I am drunk and I massage foes” is er geen ontkomen meer aan. We laten het maar gebeuren.

Rosanja en Renée gaan daarna terug en de mannen pakken nog een biertje in een lokale kroeg. Morgen verder, naar Laos, het voor ons ook onbekende. Spannend.

Kreeg zojuist het volgende verslag binnen van Jacco en Vanessa …. Hun belevingen in Chiang Mai …

Vandaag gaan de families voor een paar dagen uit elkaar. Om te oefenen gaat de familie van Lammeren ‘s morgens naar de Baan Si Dum (de zwarte tempel). Het meesterwerk van de internationale architect, kunstschilder Thawan Duchanee (gestudeerd aan de academie van beeldende kunst in A'dam!) Zonder familie de Rooij, internet en navigatie een uur over gedaan daar te komen wat op 10 minuten van accommodatie ligt…dat belooft wat!

Daar zien we verschillende tempels en huisjes. Dood, ziekte, ouderdom en het slechte in de mens staan hier symbool. Ingericht oa met skeletten van runderen. Opgezette dierenkoppen en (tafel)kleden, bedsprei van dieren huiden (beren, slangen, krokodillen). Erg apart en geinig even doorheen te lopen.

Iets later dan gepland komen we aan bij de witte tempel, Wat Rong Kuhn, en staat symbool voor reinheid en wijsheid. Daar wacht de familie De Rooij onder genot van kopje koffie ontspannen op ons. Dit keer wel in 1 keer dus geslaagd voor de test.

Deze tempel spreekt ons meer aan! 1 grote witte tempel met veel ornamenten en spiegelsteentjes. Alles met de hand gemaakt en van binnen voorzien van allerlei geschilderde bekende figuren als Bush, Bin Laden maar ook Spider-Man, Super man, Pokémon, Michael Jackson, Elvis Presley. Alles te maken met goed en kwaad maar hoe precies…?

We eten nog even wat met zn allen en nemen afscheid voor een paar dagen.

Wij gaan door naar een thee plantage, C Fong. Grootst, uitgestrekt en prachtig gelegen in beginnend berglandschap. Einde van de dag dus geen activiteiten meer, maar zeker de moeite waard rond te kijken. We drinken er, hoe verrassend, thee met schitterend uitzicht over de plantage.

Dan rijden we direct terug naar centrum van Chiang Rai. Toch eerst nog maar drankje bij onze vaste kroeg, the roof top. Rondje over de markt en hapje eten aan het podium waar oa ladyboys optreden. Hilarisch!!

Voldaan kruipen we voor laatste keer onder de klamboe in ons vogelhuisje ..morgen op naar Chiang Mai!